“Plasta, plastable, sipilitable. Reina de fregar i de mai acabar. Que si frega, refrega, sipilifrega. L’escuma em comença a brotar. N’estic tip, retip, sipilitip. Prou! Ja no ho puc aguantar! Plasta de les dents. PLASTA DE LES DENTS!”

Aquesta batalla verbal desemboca en un seguit d’encanteris on els personatges es van transformant cada cop que canten una fòrmula màgica: “Fi! Fa! Fu! Malacatú!”.

Ens recorda escenes quotidianes d’una família on els pares volem que els fills facin certes coses (recollir les joguines, rentar-se les dents etc…) i els fills es rebel·len. La presentació d’un escenari, la cuina de casa, on passa tota l’acció obliga a afinar la vista per a no perdre les aventures paral·leles que s’hi succeeixen.  La il·lustradora ha sabut jugar molt bé amb les paraules i amb la il·lustració, que transporta la discussió entre mare i fill. Un llibre que ens evoca records d’infantesa i cançons.

La seva autora,  Maria Pascual ho explica en una entrevista:

“El flashazo con la idea surgió del popurrí de varios ingredientes: la lectura obsesiva de la recopilación de cancioncillas y retahílas de Ana Pelegrín en ‘La flor de la maravilla’, de la idea de contar una historia sencilla, muy cotidiana y del recuerdo de las ingeniosas y divertidas salidas que tenía mi madre para desmontarnos las cabezonerías a mi hermano y a mí. He hecho mías muchas de las palabrejas con las que nos llamaba cariñosamente, aunque muchos no entiendan como yo que “rata de cloaca” pueda ser el mejor de los piropos.”

El llibre Malacatú! va ser guardonat amb el Premi Internacional d’Àlbum Il·lustrat de la Biblioteca Insular de Gran Canaria 2017, i el pots trobar a la biblioteca a un lloc destacat de l’Àrea infantil.

Més informació a: