Jaume Cabré (Barcelona, 1947) és escriptor i guionista, autor d’una obra narrativa de gran rigor conceptual i literari, sens dubte una de les més rellevants del panorama actual a nivell internacional.

Quan estava fent els estudis de filologia a la Universitat de Barcelona, va començar a escriure. Un cop llicenciat, es va dedicar durant molts anys a l’ensenyament de la llengua i la literatura a Barcelona, a Vila-real i a Terrassa.

Des que el 1974 apareix el primer llibre, un recull de narracions, ha publicat diverses novel·les amb títols com La Teranyina (1984), Fra Junoy o l’agonia dels sons (1984), Senyoria (1991), L’ombra de l’eunuc (1996), Les veus del Pamano (2004) o Jo confesso (2011), entre altres. Destaquen també dos volums de narracions: Llibre de preludis (1985) i Viatge d’hivern (2000), i les obres de narrativa juvenil L’any del blauet (1981) i L’home de Sau (1984).

Les seves novel·les gaudeixen d’una gran projecció internacional, amb traduccions a una vintena d’idiomes i amb constants reedicions.

S’ha dedicat, al mateix temps, a la ficció televisiva i ha creat i escrit un bon nombre de sèries, com ara La Granja (TVC, 1988-1991), Estació d’Enllaç (TVC, 1994-1998), Crims (TVC, 2000) o Ventdelplà (TVC, 2005-2006). A més, ha col·laborat en altres guions cinematogràfics i televisius. Ha publicat els assajos El sentit de la ficció (1999), una reflexió sobre l’escriptura i el propi procés creador, i La matèria de l’esperit (2005). També ha debutat en teatre amb l’obra Pluja seca (2001) al Teatre Nacional de Catalunya.

Ha rebut cinc vegades el premi Crítica Serra d’Or, quatre vegades el premi de la Crítica Catalana; la Lletra d’Or (1997) i molts altres premis, com el Premi Nacional de la Crítica Espanyola, el Premi Sant Jordi, el Prudenci Bertrana, el Creixells o el Ciutat de Barcelona en diverses modalitats. L’any 2003 és guardonat amb el Premi Jaume Fuster dels Escriptors en Llengua Catalana, en reconeixement a la seva trajectòria literària. El 2014 és reconegut amb la Creu de Sant Jordi.

És soci de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

Font: escriptors.cat

En 5 llibres